Towards developing a theory of generic teaching quality : Origin, current status, and necessary next steps regarding the three basic dimensions model

Zugehörigkeit
Universität Zürich
Praetorius, Anna-Katharina;
Zugehörigkeit
Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt
Klieme, Eckhard;
Zugehörigkeit
Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
Kleickmann, Thilo;
ORCID
0000-0001-8574-0590
GND
1038109973
Zugehörigkeit
Pädagogische Hochschule Thurgau
Brunner, Esther;
GND
142538116
Zugehörigkeit
Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik, Kiel
Lindmeier, Anke;
Zugehörigkeit
Bayerisches Landesamt für Schule, Qualitätsagentur
Taut, Sandy;
Zugehörigkeit
University of Cyprus
Charalambous, Charalambos

In this paper we elaborate upon the relevance of theories of teaching (quality)
in quantitative empirical research on teaching. First we introduce, the quantitative empirical research approach. Then, we present the origin and current status of research with respect to a model – the Three Basic Dimensions of teaching quality that is especially popular in quantitative research on teaching quality in German-speaking countries. Next, we reflect on the extent to which the model fulfills criteria for a good theory, before deriving conclusions for future research that focuses on a process of successive theory building.

Zitieren

Zitierform:
Zitierform konnte nicht geladen werden.

Rechte

Nutzung und Vervielfältigung: